بودجه تبلیغاتی خود را صرف خرید تبلیغاتی کنیم یا در رسانه ها تبلیغ کنیم؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه
بودجه مارکتینگ هدایای سازمانی
در این مقاله میخوانید

راهنمای تعیین بودجه تبلیغاتی

سنت هدیه دادن و هدیه گرفتن جزء کارهای لذت بخشی است که هر انسانی می تواند با آن مواجه شود. و طبیعی است که هدیه گرفتن برای همه ما خوشایند است. یکی از روش های موفقی که در بازاریابی بسیار مورد توجه قرار گرفته است استفاده از محصولات تبلیغاتی به عنوان هدایای تبلیغاتی می باشد.

تعریف فرهنگ لغت از هدایای تبلیغاتی (محصولات تبلیغاتی، اقلام تبلیغاتی، کالاهای تبلیغاتی یا هدایای تبلیغاتی مانند: لیوان، قلم،کیف، تقویم، کلاه، ساعت، زیر لیوانی و غیره، که به مشتری فعلی و احتمالی داده می شود. این کالاها عموماً دارای آرم سازمان، نام و آدرس شرکت و همچنین اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات هستند و به عنوان یادآوری برند عمل می کنند.این هدایا در رویدادها و یا در نمایشگاه های تجاری، کنفرانس ها و یا به عنوان بخشی از کمپین های بازاریابی به مشتریان داده می شود.

صنعت هدایای تبلیغاتی از کجا شروع شد؟

اولین محصولات تبلیغاتی در زمانی که اولین افراد تجارت خود را شروع کردند ظاهر شدند.نقطه عطف این صنعت، در سال ۱۷۸۹ بود. در این زمان قبل از انتخابات، دکمه های یادبودی از طرف جرج واشنگتن به طرفداران خود داده می شد. پس از آن محبوبیت محصولات تبلیغاتی در بین مردم افزایش یافت و در طول قرن خط کش های تبلیغاتی تقویم‌ها اشیا چوبی کیف کارت کیف هایی که تا و تا کلاه ارائه می شد. هدایایی که کاربردی باشند و بتوانند نیازی از نیازهای خریدار را تامین نمایند بیشتر مورد استقبال و توجه مردم قرار می گیرند.

اگر هدیه ای دارای معیارهای مناسب برای مشتری باشد می تواند مقدار قابل توجهی، بیشتر از هزینه هدیه را به سوی شرکت بازگرداند. همچنین شرکت هایی که برای داشتن ارتباطات معنی‌دار و طولانی مدت با مشتریان خود تلاش می‌کنند، شانس بیشتری برای حفظ مشتری و کسب درآمد دارند.

شرکتی که میخواهد از محصولات تبلیغاتی استفاده نماید باید قبل از سفارش مشخص کند که دقیقاً می‌خواهد با این محصولات چه عده ای را به خود جذب کند. برخی از محصولات تبلیغاتی ممکن است بهترین عملکرد را داشته باشند اما برای همه بازارها و مخاطبان کارساز نباشد. به همین دلیل شرکت ها باید از مخاطبان هدف خود یک تجزیه و تحلیل کامل قبل از هر اقدامی انجام دهند. و مناسب ترین محصول را انتخاب کنند.

یکی از چالش های استفاده از محصولات تبلیغاتی، این است که افراد ممکن است این هدایا را دریافت کنند ولی هرگز از آن سازمان خرید نکنند‌. این امر سبب افزایش هزینه های بازاریابی و تبلیغات می شود. بنابراین ارائه این هدایا باید به بالاترین سطح مخاطبان کنونی محدود شود.

با توجه به اینکه تنوع محصولات تبلیغاتی بسیار زیاد است، هر شرکت می تواند با توجه به بودجه خود،  فضای مناسبی را به تعداد لازم تهیه کند و به مخاطبان خود ارائه دهد. بنابراین لزوم نیست که برای خرید هدایای تبلیغاتی هزینه زیادی صرف شود.

بهترین هدایای تبلیغاتی محصولاتی هستند که بیشتر و بهتر دیده می شود مثل هدیه ای که روی میز کار قرار داده می شود و یا آفتاب گیر که بر روی شیشه اتومبیل نصب میشود. همچنین محل تبلیغ بر روی هدیه باید در مرکز توجه باشد.

می‌توان گفت که هدایای تبلیغاتی یکی از مهمترین عوامل  جلب نظر مشتری است؛ که می تواند اثر زیادی در بخاطر سپردن محصول یا خدمات داشته باشد.

تبلیغات رسانه ای

رسانه تبلیغاتی چیست؟ هر ابزاری که بتواند به عنوان بستری برای منتقل کردن پیام مورد استفاده قرار بگیرد یک رسانه تبلیغاتی است.

تبلیغات رسانه ای قسمتی از محتوای کانال های رسانه ای است که از طریق آنها تبلیغات انجام میشود.

پیام های تبلیغاتی می ‌توانند به صورت متن صدا از ویدیو طریق رسانه‌هایی مانند تلویزیون وبسایت‌ها رادیو و یا  تبلیغات محیطی (بیلبورد، پوستر و …) به سمع و نظر مخاطب برسد.

رسانه های تبلیغاتی از نظر اهمیت نقش اساسی در تجارت و بازاریابی برای شرکت ها ایفا می کنند.

شرکت های زیادی هستند که محصولات و خدمات خود را به مشتریان عرضه می نمایند. با این حال امکان آن برای مشتری وجود ندارد که همه برند ها را بشناسد. در این وضعیت شرکت ها برای اینکه خود را به مشتریان معرفی نمایند، از رسانه های تبلیغاتی برای تبلیغات محصولات و خدمات خویش استفاده می کنند.

شرکت ها باید با توجه به ویژگی های جمعیت شناختی مشتری، بودجه تبلیغاتی، اهداف شرکت، اهداف تبلیغات،  پیام تبلیغاتی و استراتژی تشی برندینگ رسانه‌ ای را انتخاب نمایند.

انواع رسانه تبلیغاتی

رسانه تبلیغاتی یک حوزه مهم در تجارت و تبلیغات است.

با گذشت زمان روش های متفاوتی که بتوان از طریق آن  تبلیغات را به نمایش گذاشت به وجود آمده اند. با توجه به اینکه انواع مختلفی از رسانه های تبلیغاتی وجود دارد شرکت ها می‌توانند بسته به عوامل مختلف مانند: بودجه، میزان دسترسی، ترجیحات مشتری و غیره، رسانه های تبلیغاتی مورد نیاز خود را انتخاب کرده به رونق برند خود کمک کنند.

رسانه پخش

رسانه های پخشی رسانه هایی هستند که با استفاده از عناصری مثل: صدا، تصویر و حرکت، پیام خود را به مخاطبان انتقال می دهند.

تلویزیون

امروزه تلویزیون به یکی از مهمترین ابزار تبلیغات در شرکت ها تبدیل شده است. شرکت ها می توانند از طریق سریال ها، مستند ها، رویدادهای ورزشی، رویدادهای زنده و غیره که در تلویزیون پخش می شود. پیام خود را به مخاطب برسانند.

کانال های تلویزیونی در بخش های مختلف خبر، ورزش، دانش، سرگرمی، فیلم کارتون و غیره دسته بندی شدند. که این امر در انتخاب کانال به تبلیغ کنندگان کمک می کند.

بدین ترتیب رسانه تلویزیون یکی از پرکاربردترین رسانه تبلیغاتی در جهان است.

رسانه رادیو    

رادیو یکی از ابزار های با صرفه است که مشتری می‌تواند از آن دارا باشد.

رسانه های چاپی

رسانه های تبلیغاتی مثل: روزنامه ها، اعلامیه ها، نشانه ها، نامه های مستقیم،  بیلبورد های تبلیغات و غیره همگی جزء رسانه های چاپی محسوب می شود.

تفاوت رسانه‌های چاپی با رسانه های پخش

به عنوان مثال رسانه های چاپی پیام های مربوط به یک موضوع را به صورت یک به یک ارائه می دهند. در صورتی که رسانه های پخش، با استفاده از رویکرد همزمان، مقادیر فراوانی از اطلاعات را به شکل پیوسته و سریع ارائه می‌کنند.

همچنین تبلیغات چاپی دارای تاریخچه و اعتبار است و این امر سبب تفاوت تبلیغات چاپی با تبلیغات پخش است.

با توجه به این تفاوت ها تبلیغ کنندگان و برنامه ریزان رسانه ها، باید نتایج مهمی را که هر یک از این رسانه های تبلیغاتی در بر می دارد، مد نظر قرار دهند.

رسانه آنلاين

با گذشت زمان و رشد و نفوذ اینترنت در جهان، شرکت ها تبلیغ را از طریق این رسانه را آغاز کره اند. مردم به وسیله اینترنت در رسانه‌های اجتماعی مرورگر،  وب سایت و غیره حضور می یابند و همین امر به شرکت‌ها فرصتی داده تا از این رسانه تبلیغاتی، مشتریانی که از تبلیغات آنلاین استفاده می کنند را مطلع کنند‌. تبلیغات آنلاین، تبلیغات محتوا و وبلاگ ها، بازاریابی وابسته و غیره همه از طریق این رسانه انجام می‌شود.

رسانه تبلیغات محیطی                                   

تبلیغات محیطی شامل: تابلوهای تبلیغاتی،  دیوار نویسی، بیلبورد، نقاشی روی دیوار، تبلیغ روی اتوبوس و تلویزیون های شهری است.این تبلیغات برای جذب مشتریانی که از جایی به جای دیگر سفر می کنند مفید واقع می شود. این رسانه‌ برای شرکت‌ها فرصتی ایجاد می‌کند تا بتوانند برای ایجاد آشنایی مردم با برند خود، از رسانه های تبلیغاتی در محیط استفاده کنند و تابلوهای بزرگ را در بالای ساختمان ها، در نزدیکی خیابان ها و غیره قرار دهند، تا حداکثر دید را داشته باشند.

تلفن همراه (موبایل)

امروزه در عصر ارتباطات استفاده از تلفن‌های همراه افزایش یافته و تبلیغات موبایل به یک جنبه مهم برای هر شغل تبدیل شده است. شرکت ها می توانند در این رسانه از طریق پیامک، گفتگو با سایرین در گروه های شبکه های اجتماعی، تبلیغات درون بازی های موبایلی، تبلیغات موبایلی و تبلیغات رسانه انلاین برند خود را تبلیغ کنند.

گام های انتخاب رسانه های تبلیغاتی

1) شرکت ها باید اهداف خود را مورد بررسی قرار دهند و به این نتیجه برسند که چه کالایی را برای چه مشتری هایی تبلیغ کنند.

۲) در گام بعدی شناخت کامل درباره مشخصات مشتری های مورد هدف است.

۳) پس از آن شرکت ها باید با توجه به نوع محصول، نوع مشتری، مجموعه بودجه تبلیغات، از بین انواع مختلف رسانه های تبلیغاتی رسانه مورد نیاز خود را انتخاب نمایند.همچنین رسانه انتخاب شده باید بیشترین بازده سرمایه گذاری را داشته باشند.

بهترین روش های تبلیغات

یکی از بهترین روش های تبلیغات، تبلیغات از طریق وبسایت می باشد زیرا این رسانه از بالاترین میزان بازخورد، برخوردار است. تبلیغات در وب سایت ها مانند سایر روش های تبلیغات اینترنتی، نسبت به بقیه روش های تبلیغاتی ارزان تر است و به همین دلیل قابلیت اجرا با بودجه‌های محدود را نیز دارد.

اما به طور کلی به دلیل تفاوت در کسب و کار ها هر کسب و کار باید با توجه مجموعه بودجه تبلیغاتی، نوع مشتری، نوع محصول خود و … از بین روشهای مختلف تبلیغات (خرید تبلیغاتی و تبلیغات از طریق رسانه ها) نوع تبلیغات خود را مشخص نمایند. و اگر در این امر تمام اصول و معیارهای روش تبلیغاتی را که استفاده می نمایند، رعایت کنند می ‌توانند به سود خوبی دست یابند.

اریسا

شرکت ایریسا محصولات صنایع دستی مرغوبی که هنرمندان عزیز کشورمان با مهارت و دقت تولید کرده اند را به تمام مخاطبان علاقه مند به این صنایع در اقصی نقاط کشور عرضه می نماید. شرکتهای مختلف میتوانند برای تبلیغ کسب و کار خود ، از محصولات اصیل و ماندگار اریسا استفاده نمایند.صنایعی که بخشی از میراث به جا مانده از نیاکان ما است و باید برای حفظ آن کوشید تا این  هنرهای  اصیل ایرانی از یادمان نرود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی برای شما

مطالب مرتبط
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
صنایع دستی دکوری برای اتاق پذیرایی
10 صنایع دستی زیبا برای تزئین اتاق پذیرایی
تاثیر هدیه تبلیغاتی بر روی برندینگ شما
هدایای تبلیغاتی خوب چگونه باعث موفقیت برند شما می شوند؟
معرفی ست گلدان فیروزه کوبی
معرفی 6 ست هدیه گلدان فیروزه کوبی زیبا برای هدیه دادن
زیباترین دیزاین ها برای چیدن سفره هفت سین در دفتر کار
زیباترین دیزاین‌ ها برای چیدن سفره هفت سین در دفتر کار + معرفی پنج ست هفت سین زیبا برای هدیه به کارمندان
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من