حافظ خوانی شب یلدا، سنت دیرینه و زیبا

زمان مطالعه: 10 دقیقه
حافظ خوانی در شب یلدا - فال حافظ در شب یلدا
در این مقاله میخوانید

حافظ خوانی و شاهنامه خوانی در شب یلدا

شب یلدا تنها به خوردن هندوانه و شکستن تخمه ختم نمی شود. چیزی که می تواند بیش تر از هر موردی یلدا را زیبا و بیاد ماندنی تر کند، سنت های دیرینه آن هستند. یکی از این سنت ها حافظ خوانی در شب یلدا نام دارد. همه ی ما می ‌دانیم که حافظ یک شاعر بلند آوازه ایرانی است که در طول زندگی خود به خاطر حفظ کامل قرآن کریم توانسته لقب حافظ را بگیرد.

این شاعر بلند آوازه غزل هایی را سروده که می تواند آرام بخش دل و جان باشد. حافظ خوانی در شب یلدا یکی از آن رسوم های زیبا و به یاد ماندنی بوده که از دیرباز برای ما به میراث رسیده است. معمولاً در شب یلدا همه ی اعضای فامیل، اعضای خانواده ها، بزرگ تر ها، کوچکتر ها، همه و همه کنار هم قرار می‌گیرند تا این آداب و رسوم ایرانی را بیش از پیش زنده کنند.

مشاهده محصولات : هدایای شب یلدا

خواندن دیوان حافظ، یکی از سنت های قدیمی شب یلدا است. در این شب غزل های زیبای لسان‌الغیب خوانده خواهد شد. معمولا بزرگ تر خانواده یک دیوان زیبای حافظ را با خود به همراه دارد. این دیوان را به نیابت همه کسانی که در محفل حضور دارند، ورق زده و برای آن ها تفأل می نماید. در تفال خویش یک غزل می یابد آن را برای دیگران تلاوت می کند. همواره تفال به دیوان حافظ و حافظ خوانی جای تامل و تفکر دارد. چرا که این آیین زیبا در شب یلدا باید وجود داشته باشد.

سردی زمستان با گرمی دل ها محو می شود

یلدا، اولین شب فصل زمستان است. عمر آن یک دقیقه از شب قبل و بعد از آن بیش تر است. با این که تنها یک دقیقه طولانی تر است، اما دارای عظمت و شکوهی بیش تر از یک دقیقه می باشد. این وجود شما و دوستی و محبت است که به آن عظمت می دهد. در این شب همه ی اعضای خانواده و اقوام دور هم جمع می ‌شوند و سعی می ‌کنند که بهترین لحظات را کنار هم سپری کنند. اگرچه دیگر این روز ها ما به خاطر مشغله ی کاری نمی توانیم اقوام دور را ببینیم اما اعضای خانواده هر چند هم که کوچک باشد. دور هم گرد می آیند. خواندن غزل های حافظ در شب یلدا یکی از رسوم دیرینه  و پر طرفدار است. زمانی که بزرگ و کوچک دور تا دور یک کرسی گرم و زیبا جمع شدند، تفال به دیوان حافظ زده می ‌شود، غزلی بر می‌ آید و خوانده خواهد شد. این غزل می‌ تواند حرف دل و بزرگ و کوچک باشد. هر کس با توجه به نیتی که دارد، برداشتی از این غزل می کند. به همین جهت است که ما حافظ را لسان الغیب می نامیم.

فلسفه ی حافظ خوانی در شب یلدا

هر غزل او دارای معانی متفاوتی خواهد بود که با حرف دل تک تک اعضای فامیل هم خوانی دارد. حافظ خوانی در شب یلدا در کنار خوردن انار و هندوانه و شیرینی و سایر خوراکی ها انجام می شود. چرا یلدا اینقدر شیرین است؟ تا به حال به این فکر کرده اید؟ یلدا بهانه ای است برای نزدیک شدن قلب ها به یکدیگر، برای پاک کردن دل ها از کینه، برای تفأل به حضرت عشق  و…

وقتی که اعضای خانواده دور هم جمع می شوند، لحظات سرد آن شب زمستانی چنان گرم خواهد شد که گویی ایران زمین، جانی دوباره گرفته است. برخی از فلسفه دانان حافظ خوانی در شب یلدا را بدون علت نمی دانند. آن ها بر این باورند که همان طور که در سایر مناسبت ها مثل سیزده به در، چهارشنبه سوری، عید نوروز و غیره فلسفه ای وجود دارد. در حافظ خوانی در شب یلدا نیز فلسفه ای نهفته است.

می‌ خواهیم بدانیم چرا در این شب زیبا و به یاد ماندنی فال حافظ می گیرند؟ همه ی ما کم و بیش با آداب و رسوم ایران آشنا هستیم اما متاسفانه هیچ گاه معنی این آداب و رسوم را دنبال نمی ‌کنیم. اگر چه بسیار معتقدیم که باید آداب و رسوم ایرانی مثل چیدن سفره هفت سین، مثل عید نوروز، مثل سیزده بدر، چهارشنبه سوری و غیره انجام شوند اما ممکن است هیچ گاه به فلسفه ی آن ها نیز نیندیشیده باشیم. فلسفه دانان بر این معتقدند که حافظ از سوی خدا نظر کرده است. این همه محبوبیت و ماندگاری نام نیز به خاطر همان می باشد. از این رو شما وقتی به فال حافظ روی می ‌آورید و تفال می زنید. در می یابید که چقدر از غزل های آن با نیت دل شما هم خوانی دارد. به همین دلیل است که فال حافظ از گذشته تا به کنون مورد استقبال پیر و جوان بوده است.

سنت دیرینه حافظ خوانی در شب یلدا

در شب یلدا علاوه بر خوردن انواعی از میوه های زمستانی و پاییزی مثل: انار، کدو، چغندر قند، هندوانه و خوردن آجیل و شیرینی شما می توانید با حافظ خوانی نیز دهان خود را شیرین کنید.

گذشتگان اعتقاد دارند که زمستان به دو چله تقسیم می شود. چله بزرگه و چله کوچکه نام آن ها است. از اول دی تا دهم بهمن چله بزرگه بوده و از دهم بهمن تا آخر آن چله کوچکه می باشد. آن ها بر این باورند که اگر چه چله بزرگه ایام طولانی‌تری دارد اما سردی سوز آن به پای چله کوچکه نخواهد رسید. وقتی که چله کوچکه تمام می شود گذشتگان می‌ گفتند که دیگر زمستان تمام شد و منتظر روز های درخشان بهاری بودند. باید بدانید که یلدا اگر چه دارای آداب و رسوم نهفته است که ما شاید فلسفه آن ها را ندانیم اما بزرگ ترین فلسفه ای که در دل آن نهفته است، دیدن عزیزانمان است. دیدن کسانی که شاید آن ها را فراموش کرده باشیم. پدربزرگ‌ ها و مادربزرگ ‌ها، خاله، عمه، دایی، عمو و غیره.

یلدا به ما می آموزد که نباید هیچگاه فراموش کنیم که بوده ایم و از کجا آمده ایم. یلدا به ما می آموزد که اگر در طول سال کدورتی بین اعضای فامیل بود، آن شب باید این کدورت را بشویند و ببرند و با قلبی زلال و صاف به استقبال هم دیگر بروند. یلدا لحظه های شیرینی است که می تواند با وجود کینه‌ ها تلخ شود. بیاید و این تلخ کامی ها را کنار بگذارید و به شیرینی یلدا بپیوندید  و با حافظ خوانی در شب یلدا کلام خود را معطر سازید.

برای شب یلدا، دیوان حافظ هدیه دهید

اگر به فکر انتخاب هدیه ای ماندگار برای شب یلدا هستید، ما به شما دیوان حافظ را پیشنهاد می‌کنیم. صنایع دستی اریسا، محصولاتی زیبا و جذاب و مطابق با هر سلیقه و هر مقدار بودچه برای هدیه تبلیغاتی شب یلدا تهیه کرده است. شما می‌توانید انواع ست هدیه، ست های پذیرایی و ست های هدیه صنایع دستی برای شب یلدا سفارش دهید و با این کار، شب یلدای دوستان، آشنایان، کارکنان، مشتریان، همکاران و سایر مخاطبین شرکت یا سازمان خود را زیباتر کنید. برای مشاهده این محصولات، می‌توانید صفحه هدیه تبلیغاتی شب یلدا را مشاهده نمایید. در ادامه می‌توانید شش نمونه از ست های هدیه شامل دیوان حافظ میپردازیم.

غزلی زیبا از حافظ درباره شب یلدا

حتی حافظ شیرازی در سالیان دور نیز از اهمیت شب یلدا آگاه بوده و به اَشکال و آرایه‌های مختلف آن را در شعرهای خود به کار برده است. در ادامه یکی از سروده‌هایی زیبای حافظ شیرازی در خصوص این شب مهم را خواهید خواند:

 

بر سر آنم که گر ز دست برآید

دست به کاری زنم که غصه سر آید

خلوت دل نیست جای صحبت اضداد

دیو چو بیرون رود فرشته درآید

صحبت حکام ظلمت شـب یلداست

نور ز خورشید جوی بو که برآید

بر در ارباب بی‌مروت دنیا

چند نشینی که خواجه کی به درآید

ترک گدایی مکن که گنج بیابی

از نظر ره روی که در گذر آید

صالح و طالح متاع خویش نمودند

تا که قبول افتد و که در نظر آید

بلبل عاشق تو عمر خواه که آخر

باغ شود سبز و شاخ گل به بر آید

غفلت حافظ در این سراچه عجب نیست

هر که به میخانه رفت بی‌خبر آید

💥مطالعه بیشتر: 5 غزل دلنشین حافظ برای شب یلدا

بهترین هدیه‌‌های اریسا برای شب یلدا به همراه دیوان حافظ

در این مقاله به خوبی با رسم حافظ خوانی و فلسفه آن آشنا شده‌اید. اهمیت این رسم برای هر ایرانی آنچنان زیاد بوده که اکنون یکی از المان‌های جدا نشدنی یلدا به شمار می‌رود؛ بنابراین هدیه دادن دیوان حافظ ایده بسیار خوبی به شمار می‌رود. اگر به دنبال انتخاب بهترین هدیه‌‌ها برای شب یلدا هستید، پک‌های زیر از اریسا پیشنهاد می‌شوند:

ست گلیم و شکلات خوری خاتم و دیوان حافظ

اولین پک پیشنهادی ما برای افرادیست که به صنایع دستی علاقه زیادی دارند. این پک از یک شکلات خوری شش گوش خاتم کوچک، کتاب حافظ پالتویی قابدار، گلیم 30×30، انار سفالی و چنته ترمه تشکیل شده است. کافی است کمی با  اصول طراحی هنرهای سنتی ایرانی آشنا باشید تا دریابید که ظرافت به کار رفته در این محصولات چقدر بکر و قابل تحسین است. شکلات خوری خاتم، از استخوان شتر، چوب و مس ساخته شده و تمام نقش‌های آن با دست به اجرا رسیده است. این موضوع  ظرف را ماندگار و خاص می‌نماید. گلیم سایز 30×30 گرچه ابعاد کوچکی دارد اما همچنان تأثیر زیادی برمحیط داشته و با استفاده هنرمندانه آن در منزل تغییر زیادی ایجاد می‌نمایید. انار سفالی با رنگ گیرای خود سفره یلدا را خوش رنگ و نشان می‌کند. چنته ترمه از دیگر هدیه‌های بکر است. چنته نوعی پارچه ظریف بوده که از آن به عنوان رومیزی استفاده می‌شود و خانه را نونوار می‌کند. چنته اریسا با ساخت مستحکم خود بر ارزش پک اضافه می‌کند. دیوان حافظ اریسا نیز جای حرفی باقی نگذاشته است. این کتاب با بهترین طراحی ممکن ارائه شده و کاربردی‌ترین فرم و ساختار را دارد. مشاهده محصول

غزل خوانی کتاب حافظ در شب یلدا

پک دیوان حافظ و قندان مسی در جعبه هاردباکس طرح مینا (چکامه)

پک چکامه یکی از بهترین هدیه‌هایی است که می‌توانید به عزیزان خود تقدیم کنید. این پک شامل دیوان حافظ پالتویی قابدار، قندان مسی طرح انار، سفره قلمکار سایز 40×40 و جعبه هاردباکس لولایی طرح مینا می‌شود. دیوان حافظ به عنوان نماد مهم یلدا، محفل را گرم‌تر کرده و شیرینی شعر را به میهمانان می‌چشاند. برخی از کتاب‌های شعر حافظ موجود در بازار با خط الرسم نامناسبی ارائه شده‌اند؛ در حالی‌که این کتاب از بهترین خط الرسم و طراحی برخوردار است. سفره قلمکار به عنوان یک هدیه اصیل ایرانی، نمادی از هنر خواهد بود. تمامی نقش‌های این سفره با هنر دست و به شکل اصیل اجرا شده و چاپی نیست. قندان اریسا که از مس زنجان تشکیل شده، نمادی از میوه انار بوده و زیبایی خاصی دارد. پکیجینگ این گیفت نیز بسیار حرفه‌ای است. هنر میناکاری نقش‌هایی ظریف و زیبایی دارد که نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند. جعبه هدیه چکامه با طرح مینا به شما تقدیم می‌شود تا اصالت گیفت بیشتر به چشم بیاید. مشاهده محصول

ست هدیه دیوان حافظ برای حافظ خوانی شب یلدا

تحفه آجیل 1

تحفه آجیل 1 از پک‌هایی بوده که ترکیبی از ادب و هنر می‌باشد. همه محصولات این پک با شب یلدا ارتباط داشته و بسیار هوشمندانه به نظر می‌رسند. دیوان حافظ اریسا که از جنس چرم و بسیار مقاوم است، هدیه‌‌ای کاربردی و ارزشمند محسوب می‌شود. این دیوان سادگی خاصی دارد و همین موضوع آن را چشمگیر می‌کند. یکی دیگر از لوازم موجوو در پک، آجیل خوری سفال سه پایه کوچک است. این آجیل خوری فرم گرد دارد و بر تمام بدنه آن هنر میناکاری دیده می‌شود. قابل ذکر است که میناکاری تمام قسمت‌های این ظرف با هنر دست انجام شده و ظرافت بی‌نظیری دارد. از یک لایه پوشش پلی استر نیز بر بدنه استقاده شده تا عوامل محیطی همچون نور یا رطوبت شدید به آن آسیب نزند. به درخواست شما 300 گرم آجیل نیز در این پک قرار داده می‌شود. آجیل از خوراکی‌های اصلی شب یلداست و هدیه دادن آن، گیفت شما را محبوب‌تر می‌کند. این پک با یک جعبه هاردباکس لولایی طرح میهن ارائه می‌شود. مشاهده محصول

حافظ خوانی یلدایی

ضیافت یلدا 2

اگر هدیه‌ای همه پسند و با المان‌های خوراکی را ترجیح می‌دهید، پک ضیافت یلدا 2 برای شماست. این پک با یک شکلات خوری مسی سه پایه، دیوان حافظ پالتویی قابدار، زعفران ساب مس و پرداز، یک مثقال ادویه زعفران، قوری زعفرانی مسی و جار شیشه‌ای بزرگ اجیل مخلوط تقدیم می‌شود. متریال مس از پرطرفدارترين متریال‌های ایرانی بوده که استفاده از آن قدمت زیادی دارد. در این پک ابتدا لوازم مسی توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. شکلات خوری سه پایه، هاون و قوری با مس درجه یک زنجان ساخته شده‌اند که با وجود استحکام بالا، وزن کم و ظاهر زیبایی دارند. جار شیشه‌ای به همراه آجیل‌های تازه و خوشمزه ارزش مادی نسبتا زیادی داشته و برای شب یلدا بسیار مناسب خواهد بود. زعفران به عنوان ادویه پرکاربرد و گرانقیمت ایرانی نیز رضایت از این پک را چند پله بیشتر می‌کند. ضیافت یلدا 2 بدون دیوان حافظ ناقص خواهد بود؛ بنابراین  دیوان حافظ با بهترین کیفیت نیز در پک قرار داده شده است. مشاهده محصول

غزل خوانی حافظ در شب یلدا

ست فانوس و سفره قلمکار و دیوان حافظ

این پک از کادوهایی خواهد بود که هرگز فراموش نمی‌شود و تا همیشه دوست داشتنی و دلپسند باقی می‌ماند. ست فوق از یک فانوس رنگی کوچک، دیوان حافظ پالتویی قابدار قهوه‌ای، سفره قلمکار 40×40، انار سفالی متوسط و جعبه ترمه طرح میهن تشکیل شده است. همه این لوازم یلدای شما را نفیس‌تر و بااصالت می‌کنند. سفره قلمکار که با طرح سنتی زیبای خود در این شب خوش می‌درخشد و به عنوان عضوی زینت‌بخش قابل استفاده است. ماندگاری طرح این سفره به سال‌ها می‌رسد و در کوتاه مدت خراب و غیرقابل استفاده نمی‌شود. انار سفالی که نماد خورشید است، جلوه سفره یلدایی را دوچندان می‌کند. فانوس نیز نماد روشنایی در شب‌های طولانی زمستان می‌باشد و جایگاه به خصوصی  در فرهنگ سنتی ایرانیان دارد؛ به همین خاطر هدیه دادن آن واجب است. فانوس سنتی اریسا با شیشه‌های محکم و رنگی ساخته شده که صرفا تزئینی نیست. می‌توان از این فانوس‌ استفاده نمود و محصولی کاربردی خواهد بود. دیوان حافظ در این پک نیز محصولی درخشان بوده و یادآور شعرهای گرم حافظ است. این کتاب همیشه در کتابخانه  چه از لحاظ محتوایی و چه از لحاظ ظاهری جایگاه طلایی خواهد داشت. مشاهده محصول

حافظ خوانی شب یلدا

تحفه یلدای نارین

یکی دیگر از پک‌هایی که با دیوان حافظ طراحی شده، تحفه یلدای نارین است. مشابه این پک در هیچ جای دیگری وجود ندارد و صرفا توسط اریسا ارائه می‌شود. در تحفه یلدای نارین، یک عدد دیوان حافظ پالتویی قابدار، سه عدد انار شیشه‌ای در سایزهای مختلف، دو عدد جار شیشه‌ای آجیل و لوکوم قرار دارد. انارهای شیشه‌ای تو خالی هستند و می‌توانند به اشکال مختلف به عنوان جاشمعی و گلدان نیز مورد استفاده قرار بگیرند. این سه جزء از کیفیت بالایی برخوردارند، همچنین بسیار زیبا هستند و تا همیشه خاطره دریافت هدیه را در خاطر افراد باقی نگه می‌دارند. آجیل و لوکوم میوه‌ای که از خوردنی‌های سنتی شب چله هستند، پک را متنوع‌تر کرده است. دیوان حافظ یلدا که با کیفیتی مثال زدنی عرضه شده، هویت کادو را یک پله عمیق‌تر می‌کند. برای تحفه یلدای نارین قیمت بسیار مناسبی در نظر گرفته شده است. این پک برای هر سلیقه و جنسیتی مناسب می‌باشد و می‌توانید در انواع موقعیت‌های رسمی و خانوادگی به اطرافیانتان تقدیمش نماید. مشاهده محصول

هدیه دیوان حافظ برای شب یلدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی برای شما

مطالب مرتبط
معرفی ست گلدان فیروزه کوبی
معرفی 6 ست هدیه گلدان فیروزه کوبی زیبا برای هدیه دادن
زیباترین دیزاین ها برای چیدن سفره هفت سین در دفتر کار
زیباترین دیزاین‌ ها برای چیدن سفره هفت سین در دفتر کار + معرفی پنج ست هفت سین زیبا برای هدیه به کارمندان
آداب و رسوم و سنت های هدیه دادن در سرتاسر جهان
آشنایی با سنت‌های هدیه دادن در سراسر جهان
ایده خرید هدیه عید نوروز برای عروس
16 ایده خرید هدیه عید نوروز برای عروس
هدیه برای همسر عاشق قهوه
برای کسی که عاشق قهوه‌ است، چه کادویی بخریم؟
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من