راهنمای خرید صنایع دستی خاتم کاری

زمان مطالعه: 8 دقیقه
راهنمای خرید خاتم کاری
در این مقاله میخوانید

لذت خرید خاتم کاری در صورتی که اطلاعات جامعی در مورد آن داشته باشید، به مراتب بیشتر خواهد بود. خاتم، جزو هنرهای پرکار و دقیقی است که از ترکیب چند ضلعی­هایی منظم و شامل تعداد اضلاع مختلف، با استفاده از مواد اولیه متنوع نظیر انواع چوب، مانند چوب­های آبنوس، گردو، فوفل، عناب و…، و انواع استخوان­های حیوانات همچون استخوان شتر و اسب و عاج فیل، و دیگر ابزاری نظیر لاک، نخ پرک، صدف، مفتول­‌های فلزی و سریشم، در رنگ و طرح‌­های مختلف، ساخته می­‌شوند. طبق تعریف دایره‌­المعارف فارسی، “هنر آراستن سطح اشیاء،به صورتی شبیه موزاییک، با استفاده از مثلث­های کوچک ساخته شده از چوب،فلز و استخوان را خاتم کاری می­گویند. قطعه­ های رنگی، و شکل­‌های هندسی،موجب پدید آمدن طرح­‌های بسیار متنوع و چشم­‌نواز در خاتم سازی شده است؛ برخی از این طرح­‌ها با نام ­های ابری سفید، طاقی، تمام تاجی مشکی، شش تخم‌ه­ای، پروار، نیم شمسه، پروار و سه گل،شمسه جو مشکی، مورد مداخل و… شناخته می­‌شوند. در این مطلب از وبللاگ شرکت صنایع دستی اریسا، قصد داریم شما را با نکات مهم هنگام خرید خاتم کاری آشنا سازیم. با ما همراه باشید.

نکات مهم هنگام خرید صنایع دستی خاتم کاری

هنگام خرید خاتم کاری،چگونه خاتم کاری مرغوب را تشخیص دهیم؟

خاتم کاری یکی از صنایع دستی بسیار پر­زحمت،دقیق و ظریف، به شمار می­رود؛این هنر پر­طرفدار،زیر مجموعه هنر و یا صنایع دستی چوبی قرار می­گیرد.گستردگی و تنوع محصولات خاتم کاری سبب شده است تا بتوان خرید صنایع دستی خاتم کاری را با توجه اهداف مورد نظر،بسط و گسترش داد؛ به عنوان مثال، خرید خاتم کاری را می­توان در راستای اهدافی نظیر هدیه سازمانی، سوغات، یادبود و… انجام داد.چه بسا بهتر است جهت برآورده شدن انتظارات ما از خرید خاتم کاری، محصولات مرغوب و با کیفیت خاتم را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهیم. متاسفانه امروزه، افراد سودجو، به دلیل پر­طرفدار بودن کالاهای خاتم کاری شده و همچنین ارزش مادی و معنوی کالاهای تولید شده به واسطه این هنر بی بدیل،محصولات تقلبی زیادی را، با نام خاتم اصل، وارد بازار کرده اند؛ این موضوع خرید خاتم کاری را برای افرادی که با ویژگی های خاتم اصل آشنایی ندارد را به کاری سخت و گیج کننده تبدیل کرده است. یکی از اولین و مهم­ترین نکاتی که هنگام خرید خاتم کاری باید مورد توجه قرار گیرد، بررسی مرغوبیت این محصولات است. بنابراین، در این بخش از مقاله ما سعی داریم شما را با نکاتی در باب تشخیص خاتم کاری مرغوب آشنا کنیم. این نکات به شرح زیر هستند:

درستی شکل ها:

اگر قصد خرید خاتم کاری،آن هم یک خاتم کاری اصل و مرغوب را دارید،توجه به شکل های ترسیم شده بر روی محصولات خاتم کاری را فراموش نکنید؛چراکه این شکل ها، یکی از اولین و البته بزرگترین نشانه های اصل و مرغوب بودن کالا­های خاتم کاری می­باشد.

قرینه بودن خاتم کاری از نظر ابعاد و نقوش:

یکی از اصلی ترین ویژگی های خاتم کاری مرغوب،برخورداری از یک ساختمان قرینه، از نظر نجاری و مهندسی می­باشد،چراکه در صورتی که شئ زیر­ساخت خاتم کاری، یا همان جسمی که خاتم روی آن پیاده شده است،از نظر ابعاد و… قرینه نباشد، نه تنها موجب افت کیفیت محصول می­شود، بلکه از بین رفتن زیبایی هنر خاتم را نیز، در جسم مربوطه به دنبال خواهد داشت.

همچنین، هنگام خرید خاتم کاری، باید توجه داشته باشید که گل­های به کار رفته در خاتم مورد نظر،در همه­ی قسمت ها،بالاخص گوشه‌­ها و پهلو­ های کار، می‌­بایست کاملا قرینه و به صورت مساوی باشند.

رنگ آمیزی صحیح و اصولی:

یکی از نکاتی که هنگام خرید خاتم کاری باید به آن توجه کنید، رنگ آمیزی محصول ااست. رنگ تمام چوب­ های به کار رفته در ساخت گل­های خاتم، می‌­بایست کاملا یکدست و همگون با یکدیگر باشد، و هیچ رنگ متناقضی در آن به کار نرفته باشد؛همچنین وجود رنگ های کم­رنگ­‌تر یا پر­رنگ‌­تر از سایر رنگ­ها،در یک شئ خاتم کاری شده، نشان از مرغوب نبودن آن کالا می­باشد.

وجود نقوش و همچنین مثلث­های ریز:

از دیگر ویژگی­ های مهم یک خاتم کاری مرغوب، وجود نقوش و مثلث­های ریز، در خاتم کاری می­باشد.هرچه این مثلث­ها ریزتر و ظریف­تر باشند، محصول از کیفیت ومرغوبیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

رعایت نظم در نقوش خاتم کاری:

رعایت نظم نیز،یکی دیگر از ویژگی های یک خاتم مرغوب و اصل، به شمار می­رود؛ بنابراین برخورداری از نقوشی که از نظام واحد هندسی پیروی می­کنند، از نشانه­ های یک خاتم کاری خوب محسوب می­شود؛ به طور کلی، یکی از نکات بسیار مهم در تولید یک خاتم کاری مرغوب و ماندگار، حفظ روابط هندسی در چیدمان، و به طور کلی، تبعیت از یک نظم هندسی دقیق در کل اجزای تشکیل دهنده خاتم می‌­باشد. با این تفاسیر، هرچه اشکال و خطوط به کار رفته در ساختمان یک خاتم، متقارن­‌تر و موزون­‌تر باشند، ارزش مادی و هنری کالای خاتم کاری شده بیشتر بوده، و طبیعتا آن شئ، یک خاتم کاری مرغوب به شمار می­رود.

عدم وجود فاصله و فضای خالی بین مثلث­ها:

وجود فضای خالی در بین مثلث­های تشکیل دهنده خاتم،موجب لطمه زدن به زیبایی خاتم و همچنین کاهش مرغوبیت آن می­شود.

وجود آستر در سطح زیرین برش­های خاتم:

در خاتم کاری های مرغوب،جهت استحکام و زیبایی هرچه بیشتر خاتم،برش­های خاتم را به وسیله­ی چوب های بسیار نازک و سریشم گرم،اصطلاحا آستر می­کنند.البته وجود آستر در خاتم کاری،قابل رویت نبوده و مرور زمان آن را مشخص می­کند.

برخورداری از سطح صاف و یکنواخت:

پیش از خرید خاتم کاری،حتما سرتاسر سطح خاتم کاری مورد نظر را با دست لمس کنید،وجود هرگونه برجستگی یا فرو رفتگی در سطح خاتم،نشان دهنده­ی وجود ایراد در سطح زیر­­ساخت می­باشد.

استفاده نکردن از پلاستیک:

هنگام خرید خاتم کاری،باید توجه داشته باشید که گل­های به کار رفته در خاتم،به وسیله پلاستیک، ساخته نشده باشند.

بتونه کاری تمیز:

زمان خرید خاتم کاری،علاوه بر طرح و نقوش،یا به طور کلی جلوه­ی بصری خاتم کاری،ظرافت کار نیز می­بایست مورد توجه قرار گیرد،بتونه کاری ها،باید با نهایت دقت و ظرافت صورت گرفته باشد،به طوری که هیچ گونه آثاری از آن در سطح خاتم دیده نشده و یا قابل لمس نباشد، همچنین بتونه کاری نباید منجر به تغییر شکل مثلث­ها شود.

برخورداری از لاک کاری کامل:

یکی از مراحلی که در انتهایی ترین قسمت ساخت خاتم صورت می­گیرد، لاک کاری نام دارد. در این مرحله، تمام سطح خاتم کاری، می­‌بایست به وسیله لاک پوشانده شود؛ به طوری که حتی وجود یک قسمت بسیار کوچک بدون لاک، موجب نفوذ رطوبت و گرد و غبار به درون خاتم شده، که نهایتا آسیب­‌هایی نظیر پوسیدگی را برای این محصولات به دنبال خواهد داشت.

جنس زیر­ساخت خاتم کاری:

معمولا از چوب به عنوان زیر ساخت خاتم کاری استفاده می­شود، ولی گاهی از فلزاتی نظیر مس و برنج نیز جهت زیر ساخت استفاده می­شود؛ استفاده از این فلزات، سبب افزایش مرغوبیت کالاهای خاتم کاری می­شود.

 

از دیگر خصوصیات خاتم مرغوب می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد: (هنگام خرید صنایع دستی خاتم کاری به این نکات توجه داشته باشید)

 

  • استفاده از چوب­های سالم،محکم، خوب و خوش ابزار،جهت زیر ساخت
  • استفاده از چسب مرغوب،جهت چسباندن قطعات خاتم به یکدیگر
  • عدم وجود هرگونه ناهمواری،برجستگی و یا خطوط و درزهای قابل لمس، در سطح خاتم
  • وجود طرح­های هرچه پیچیده­تر و غیر تکراری
  • وجود تنوع در مواد مصرفی و مشهود بودن میزان دشواری کار
  • عدم وجود هرگونه تغییر در طرح و رنگ
  • استفاده از چوب­های کم­یاب و مرغوب نظیر آبنوس و فوفل جهت ساخت مثلث­ها
  • استفاده گل­هایی که از چند­ضلعی­هایی با بیش از شش ضلع،جهت ساخت آن­ها استفاده شده است،در نقوش خاتم
  • در مورد چسباندن قطعات تشکیل دهنده خاتم،می­بایست نهایت دقت و توجه هنرمند به کار گرفته شده باشد،به طوری که با سوهان کاری جسم مربوطه،به خاتم کاری آسیبی وارد نشود.

 

نکاتی که باید هنگام خرید خاتم کاری مورد توجه قرار گیرند:

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، ارزش مادی و معنوی کالاهای خاتم سبب شده تا عده ای افراد سودجو، با وارد کردن کالاهای بی کیفیت و یا حتی قاچاق، مانع از رسیدن جنس اصل و با کیفیت به دست هنر دوستان و خریداران خاتم کاری شده اند.بنابراین،هنگام خرید خاتم کاری،باید تمام دقت و توجه خود را به کار گیرید،تا جنس های غیر قانونی و قاچاق را به عنوان جنس اصل،به شما نفروشند.همچنین گاهی فروشندگان سودجو، خاتم کاری­ هایی که با استفاده از مصالح غیرمتعارف ساخته شده اند را با نام جنس اصل ایرانی، اصطلاحا به مشتری قالب کنند. متاسفانه امروزه فروش محصول بی کیفیت و کپی شده نیز به عنوان محصول مرغوب اصل شایع شده است. بنابراین هنگام خرید خاتم کاری، می‌­بایست نهایت دقت و توجه خود را به کار گرفته، یا اینکه از افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. خرید از فروشگاه های اینترنتی معتبر، همچون اریسا نیز یکی دیگر از راه­های خرید مطمئن صنایع دستی، از جمله خاتم کاری به شمار می­‌رود. شرکت صنایع دستی اریسا با همکاری بهترین تولیدکنندگان صنایع دستی خاتم کاری و ارائه بسته بندی ها نفیس برای این محصولات، مفتخر به طراحی و ارائه پکیج های هدیه تبلیغاتی خاتم کاری با بهترین کیفیت و ظرافت به شرکت ها و سازمان ها است.

قیمت خاتم کاری:

قیمت محصولات خاتم کاری شده، یکی دیگر از فاکتورهایی است که در امر خرید خاتم کاری، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همان‌طور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم،خاتم کاری، از جمله هنر های بسیار پر زحمت و زمان­بر، به شمار می­رود؛ همین امر سبب شده تا این محصولات از ارزش مادی و معنوی بالایی برخوردار باشند.همچون بسیاری از محصولات دیگر، عوامل متعددی در قیمت تمام شده محصولات خاتم کاری تاثیرگذار هستند، از جمله عوامل موثر در قیمت خاتم کاری، می­توان به قدمت محصول، مدل، ریز و درشتی نقوش، اندازه و ابعاد، جنس زیرساخت، تعداد موارد مشابه محصول مورد نظر در بازار، مواد مورد استفاده در ساخت آن و… اشاره نمود. یکی از نکات قابل توجه در باب قیمت خاتم کاری این است که در صورتی که خاتم، بر روی صفحات قوس­‌دار ایجاد شده باشد، نسبت به سایر انواع خاتم، از قیمت بالاتری برخوردار خواهد بود. همچنین کوچک بودن اشیای خاتم کاری شده، نمی­‌تواند دلیلی برای پایین بودن قیمت آن­ها باشد، چراکه هرچه شئ مربوطه کوچک­تر باشد، نیازمند ظرافت و دقت بیشتری خواهد بود.

بسته بندی محصولات خاتم کاری:

اگر قصد خرید ظروف خاتم کاری را به قصد هدیه دادن به دوستان و آشنایان و یا استفاده بعنوان هدیه تبلیغاتی یا هدیه سازمانی دارید، باید توجه ویژه ای به بسته بندی محصول داشته باشید. زیرا اولین چیزی که مخاطب شما می‌بیند، بسته بندی هدیه است و بسته بندی، تاثیر زیادی در رسمیت بخشیدن و با ارزش تر جلوه دادن محصول دارد.

شرکت صنایع دستی اریسا بعنوان یکی از مطرح ترین شرکت های فروش صنایع دستی ایرانی، گامی مهم در راستای بسته بندی صنایع دستی ایرانی برداشته و علاوه بر کیفیت محصولات، به کیفیت و زیبایی بسته بندی محصول نیز توجه کرده است. کسب تندیس طلایی و نشان ملی بسته بندی صنایع فرهنگی، از افتخارات مجموعه اریسا در حوزه بسته بندی صنایع دستی است. در زیر، دو نمونه از بسته بندی محصولات خاتم کاری شرکت اریسا را مشاهده می‌کنید:

خرید ست رومیزی خاتم کاری

خرید خاتم کاری به عنوان هدیه تبلیغاتی:

یکی از بهترین گزینه ها برای هدایای تبلیغاتی نفیس، هدایای تبلیغاتی صنایع دستی هستند. خرید خاتم کاری، به عنوان هدیه تبلیغاتی یا هدیه سازمانی، می‌­تواند مزایای بسیاری را هم برای صاحبان مشاغل، و هم طرف دریافت کننده هدیه (مشتریان،شرکا، همکاران و…) به دنبال داشته باشد. برخورداری از دوام و عمر طولانی مدت و همچنین کاربردی بودن، در عین برخورداری از زیبایی ظاهری، دو نمونه از معیار­های اصلی مورد توجه صاحبان مشاغل، در مورد هدایای سازمانی در نظر می­گیرند؛ خاتم کاری، جزو آن دسته از صنایع دستی بوده که ضمن داشتن زیبایی بصری بسیار، می­تواند جنبه کاربردی نیز داشته باشد.همچنین عمر طولانی صنایع خاتم کاری، سبب شده است تا این محصولات برای مدت بسیار زیادی مورد استفاده واقع شوند، و با هر بار نگاه کردن به آن، شرکت یا سازمان هدیه دهنده را به خاطر آورند. به علاوه، از آ­نجا که این صنایع حاصل دست هنرمندان خاتم­‌ساز بوده و با تلاش و صرف زمان بسیار حاصل شده­‌اند، ارزش مادی و معنوی آن­‌ها نزد مردم بسیار بالا می­باشد.

برای مشاهده محصولات خاتم کاری ما، از صفحه محصولات خاتم کاری بازدید نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی برای شما

مطالب مرتبط
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
صنایع دستی دکوری برای اتاق پذیرایی
10 صنایع دستی زیبا برای تزئین اتاق پذیرایی
تاثیر هدیه تبلیغاتی بر روی برندینگ شما
هدایای تبلیغاتی خوب چگونه باعث موفقیت برند شما می شوند؟
معرفی ست گلدان فیروزه کوبی
معرفی 6 ست هدیه گلدان فیروزه کوبی زیبا برای هدیه دادن
زیباترین دیزاین ها برای چیدن سفره هفت سین در دفتر کار
زیباترین دیزاین‌ ها برای چیدن سفره هفت سین در دفتر کار + معرفی پنج ست هفت سین زیبا برای هدیه به کارمندان
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من