فصلی نو برای احیای صنایع دستی روستائیان خراسان‌جنوبی

زمان مطالعه: 4 دقیقه
صنایع دستی روستائیان خراسان‌جنوبی
در این مقاله میخوانید

روستاها که روزی با کاهش جمعیت و مهاجرت روبرو بودند، امروز با احیای سنت‌های قدیمی و صنایع دستی ساخت این روستاییان، جانی دوباره گرفتند.

روستائیان و عشایر جمعیت زیادی از کشور را تشکیل می‌دهند که اگر به هنر و اشتغال آنان توجه شود، از مهاجرت این جمعیت عظیم به شهرها جلوگیری و به معادنی از گنجینه بی‌بدیل ایران تبدیل خواهند شد.

یکی از راه‌های فروش محصولات روستاییان و عشایر، فروش و عرضه این محصولات و دست‌ساخته‌ها در نمایشگاه‌هاست که این امر سهم مهمی در توانمندسازی روستائیان دارد.

نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستائیان با شعار مناطق روستایی و عشایری، کانون تولید و ارزش‌آفرینی، در تهران برگزار و توانمندی‌های روستائیان و عشایر خراسان‌جنوبی در آن به نمایش گذاشته شد.

صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی، نیازمند برندسازی و بسته‌بندی

«علیرضا شهدادی» نماینده شهرستان خوسف در نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستاییان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در غرفه شهرستان خوسف، انواع پارچه‌های محلی، حوله‌های محلی، جاجیم محلی، مواد غذایی و سنگ‌های قیمتی را برای عرضه و فروش به نمایش می‌گذاریم.

وی با بیان این‌که سعی کردیم در این غرفه توانمندی‌های این شهرستان را به نمایش بگذاریم، افزود: باید در بخش بسته بندی و شناساندن محصولات خراسان‌جنوبی تلاش شود.

دهیار روستای گوشه سفلی با بیان اینکه متاسفانه محصولات خراسان‌جنوبی، از نظر بسته بندی و برندسازی ضعیف است، تصریح کرد: محصولات خراسان‌جنوبی نماد این استان هستند و نباید کمرنگ دیده شوند.

شهدادی با بیان اینکه محصولات استان نیاز به معرفی گسترده دارد، اظهار کرد: بسته بندی صنایع دستی نقش مهمی در شناساندن آنان به مردم مناطق دیگر کشور دارد.

مدیر شرکت تعاونی صنایع دستی روشنی‌بخش روستای گوشه سفلی بیان کرد: با بسته بندی بهتر محصولات می‌توانیم آن‌ها را بهتر معرفی کنیم چرا که بسته بندی، سهم زیادی در افزایش فروش محصولات دارد.

شهدادی با بیان اینکه به منظور معرفی و احیای صنایع دستی فراموش شده این منطقه، شرکت تعاونی را راه اندازی کردیم، افزود: این شرکت شش کارگاه دارد و بیش از خود ۱۵ بانو در آن فعال هستند.

وی با بیان اینکه سفالگری، پارچه بافی، جاجیم بافی، گوهرتراشی و قالیبافی را در این شرکت احیا کردیم، افزود: این گونه نمایشگاه‌ها سهم موثری در معرفی محصولات دارد.

ضرورت سرمایه‌گذاری بر روی سنگ‌های قیمتی خراسان‌جنوبی

«نیره صالح‌نیا»، مسئول غرفه شهرستان فردوس در این نمایشگاه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در این نمایشگاه محصولات گوهر تراشی و جواهر تراشی را برای عرضه و فروش ارائه می‌دهیم.

مدیر مجموعه آگاتون شهرستان فردوس ادامه داد: در این مجموعه برای اولین بار در استان توانستیم سنگ‌های تراش داده شده را شناسنامه‌دار کنیم و این امر، کار شاخصی برای اصالت سنگ محسوب می‌شود چرا که برای شناسایی اصالت سنگ از این شناسنامه استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: سنگ‌های قیمتی خوبی در استان وجود دارد اما این سنگ‌ها برای تراش از استان و یا کشور خارج می‌شد، شناسنامه دار شده و دوباره به کشور باز می‌گشت.

مسئول غرفه شهرستان فردوس در این نمایشگاه ادامه داد: برای رفع این مشکل از حدود یک سال پیش، برای شناسنامه‌دار کردن سنگ‌های قیمتی استان و فرآوری این سنگ‌ها اقدام کردیم.

صالح‌نیا با بیان این‌که کوشیدیم نمایندگی پنج استان دیگر را نیز بگیریم، تصریح کرد: باید در معرفی سنگ‌های قیمتی خراسان‌جنوبی تلاش شود چرا که بسیاری از مردم کشور، سنگ‌های قیمتی این استان را نمی‌شناسند و این نمایشگاه راهی برای حل این امر است.

وی با بیان این‌که باید همه سرمایه گذاری روی معرفی این محصولات و سنگ‌های قیمتی استان صورت بگیرد، افزود: در غرفه فردوس در این نمایشگاه محصولات حوزه روستایی مانند زعفران و خشکبار و همچنین پسته ارگانیک را ارائه می‌دهیم.

مسئول غرفه شهرستان فردوس در این نمایشگاه بیان کرد: حضور در نمایشگاه بین المللی کیش و کسب رتبه برتر دست آفریده‌های سنگی و حضور در نمایشگاه‌های روسیه و ژاپن از جمله فعالیت‌ها برای شناسایی سنگ‌های قیمتی استان بوده است.

نمایشگاه توانمندی‌های روستائیان، راهی برای شناسایی محصولات استان‌ها

«فاطمه صفری»، نماینده شهرستان بیرجند در نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستاییان نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در غرفه شهرستان بیرجند تابلوهای چوبی، ترمه‌های هفت سین، حوله‌های محلی و انواع محصولات خراسان‌جنوبی و بیرجند ارائه می‌شود.

وی افزود: شرکت در نمایشگاه‌ها تاثیر زیادی برای معرفی محصولات استان دارد چرا که بسیاری از مردم کشور محصولات بیرجند و استان را نمی‌شناسند.

نماینده شهرستان بیرجند در نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستاییان بیان کرد: در زمینه تولید محصولات چرم و تابلوهای چوبی فعالیت می‌کنم.

صفری با بیان اینکه برای تهیه ابزار کار و فروش محصولات نیازمند حمایت هستیم، خاطرنشان کرد: با حمایت از این محصولات و شرکت بیشتر در این گونه نمایشگاه‌ها راهی برای شناساندن بیشتر محصولات استان باز خواهد شد.

نمایشگاه توانمندی روستائیان، قفل بازاریابی محصولات خراسان‌جنوبی را باز می‌کند

«مهلا مومنی»، نماینده شهرستان سربیشه در این نممایشگاه نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در بخشی از این غرفه عروسک‌های بومی خراسان‌جنوبی را برای عرضه و فروش به نمایش گذاشته‌ایم.

وی ادامه داد: در ابتدا پروژه ترسیب کربن برای اولین بار در خراسان‌جنوبی انجام شد و جایگزین کردن شغل‌هایی به جای دامداری برای جامعه روستایی در راستای جلوگیری از تخریب مراتع، از اهداف این پروژه است.

نماینده تعاونی روستایی الغدیر با بیان اینکه یکی از این مشاغل عروسک سازی در روستاهای سربیشه بود، افزود: در این راستا اولین عروسک در روستای تاجمیر تولید شد و اکنون این عروسک‌ها با برند دوتوک برای عرضه و فروش در این نمایشگاه ارائه شده است.

مومنی بیان کرد: این عروسک‌ها نشان دهنده نوع پوشش، نشانه ها و نمادهای اعتقادی و فرهنگی مردم منطقه هستند و به همین علت، آدتاب و رسوم مردم خراسان‌جنوبی را بیشتر نشان می‌دهند.

وی با بیان اینکه توانستیم موزه عروسک را در شهرستان بیرجند راه‌اندازی کنیم، یادآور شد: بازاریابی این عروسک‌ها برای توانمندسازی روستاییان بسیار حائز اهمیت است که این نمایشگاه در این راستا بسیار موثر است.

نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستاییان، مرکزی برای معرفی محصولات و توانمندی استان‌ها است و در راستای معرفی محصولات و در نهایت توانمندسازی روستاییان گامی مهم به شمار می‌رود و این توانمندسازی در نهایت باعث کاهش مهاجرت از روستاها و جلوگیری از بسیاری آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

گزارش از «زهرا حمیدی»

منبع : ایسنا


همچنین بخوانید : آغاز بیست و نهمین نمایشگاه صنایع دستی، بزرگترین رخداد صنایع دستی کشور

کلید واژه ها :

صنایع دستی، نمایشگاه، پورتال جامع گردشگری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی برای شما

مطالب مرتبط
معرفی ست گلدان فیروزه کوبی
معرفی 6 ست هدیه گلدان فیروزه کوبی زیبا برای هدیه دادن
زیباترین دیزاین ها برای چیدن سفره هفت سین در دفتر کار
زیباترین دیزاین‌ ها برای چیدن سفره هفت سین در دفتر کار + معرفی پنج ست هفت سین زیبا برای هدیه به کارمندان
آداب و رسوم و سنت های هدیه دادن در سرتاسر جهان
آشنایی با سنت‌های هدیه دادن در سراسر جهان
ایده خرید هدیه عید نوروز برای عروس
16 ایده خرید هدیه عید نوروز برای عروس
هدیه برای همسر عاشق قهوه
برای کسی که عاشق قهوه‌ است، چه کادویی بخریم؟
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من