نکات مثبت و منفی بیست و نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی(عیدانه)

زمان مطالعه: 3 دقیقه
نمایشگاه ملی صنایع دستی(عیدانه)
در این مقاله میخوانید

عرضه ظرف‌های برنامه «خندوانه»، شترهای حصیری که جنبه جایزه و تغذیه داشته‌اند، خانه ایرانی و اسباب بازی‌های چوبی از جمله جذابیت‌های بیست و نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی(عیدانه) بودند که در کنار بدی‌های دیگر این نمایشگاه شب گذشته به کار خود پایان داد.

به گزارش ایسنا، اگرچه بیست و نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی (عیدانه) ‌در دومین روز خود با اعتراض برخی از صنعتگران برای آنکه فروشی نداشتند و برگزاری آن همزمان با سومین نمایشگاه توانمندی‌های عشایری و روستایی، مراجعه بازدید کنندگان به سالن صنایع دستی را تحت تاثیر قرار داده است،‌ روبرو شد اما بسیاری از غرفه‌داران در آخرین روز از فروش خود اعلام رضایت کردند و برخی هم از اینکه چرا محصولات بیشتری با خود نیاورده‌اند، پشیمان بودند. اگرچه عده‌ای نیز از اینکه فروش خوبی نداشتند همچنان گلایه داشتند.

به گفته پویا محمودیان- مدیرکل صادرات معاونت صنایع دستی- در این نمایشگاه که ۱۹۰ غرفه از ۳۱ استان محصولات خود را به مدت چهار روز عرضه کردند، بعد از بررسی‌هایی که در پایان نمایشگاه به عمل می‌آید، اگر غرفه‌ای فروش خوبی نداشته باشد، امکان اینکه به صورت رایگان در نمایشگاه دیگری حضور پیدا کند، وجود دارد.

بعد از غرفه «خانه ایرانی» که بسیاری بعد از بازدید از آن متوجه چگونگی استفاده از صنایع دستی در فضای خانه هایشان می‌شدند، در غرفه‌های دیگر نیز جذابیت‌هایی وجود داشت که بعد از گفت‌وگو درباره چگونگی تولید آنها می‌شد متوجه جذابیت‌های یک محصول شد، جذابیت‌هایی که نسل جوان صنایع دستی آنها را خلق کرده‌اند.

حتی آنتونیا اینتیلیتیا- رییس نمایشگاه میلان – نیز بعد از بازدید از این نمایشگاه تحت تاثیر مشارکت بالای نسل جوان ایران در حوزه صنایع دستی قرار گرفت و گفت: از طریق نسل جوان می‌توان سنت‌ها را به روز کرد و این موضوع موجب تداوم اشاعه فرهنگ یک کشور می‌شود.

غرفه بافق از استان یزد اسباب بازی‌های حصیری که زمان قدیم کاربرد بسیاری داشته‌اند را به نمایشگاه آورده بود. از جِغجِغه‌های حصیری که با دانه‌های گیاه خارشتر پر شده بودند تا شترهایی که در گذشته داخل آن را با خرما پر می‌کردند تا در مکتب و مدرسه‌ها به عنوان جایزه به دانش آموزان دهند و هم جنبه تشویقی داشته باشد و هم به عنوان تغذیه آنها استفاده شود.

شهین نظری-هنرمند حکاکی روی چرم از استان البرز- کیف‌هایی با نقش گل – مرغ و تلفیق با سنگ فیروزه خلق کرده بود که برگزیده هفتمین جشنواره مد و لباس شده بود، صنایع دستی که به مُد تبدیل شده است و اروپایی‌ها در نمایشگاه میلان از آن استقبال خوبی داشتند.

احمد چیلان و محمد زارعی که از استان خراسان شمالی در این نمایشگاه حاضر شده بودند، کیف‌های چوبی که روی آن کوبلن یا نقاشی با نقش‌های رنگی کار کرده بودند، عرضه کردند. آنها کوله پشتی با تلفیق چرم و چوب خلق کرده‌اند که قابلیت تبدیل شدن به دو کیف زنانه و مردانه را دارد.

اشکان مرادی نیز احجام چوبی خاصی را از استان کرمانشاه عرضه کرد. اسباب بازی‌های چوبی متفاوتی که با قیمت ۱۰ هزار تومان عرضه می‌شدند. او ایده این اسباب بازی‌ها را از یک کتاب انگلیسی گرفته است که بعد از خلق آنها متوجه شده نسل های گذشته کرمانشاه نیز مشابه این اسباب بازی ها را داشته‌اند.

حسین شاهی- هنرمند دیگری است که از استان اصفهان در بیست و نهمین نمایشگاه صنایع دستی حاضر شد و برگ های متفاوتی که روی آنها را با گواش روی آن نقاشی شد، عرضه کرد.

هفت سین‌های متفاوت از جنس سفال، فیروزه کوبی روی مس، نقاشی روی شیشه،خراطی چوب و پته دوزی نیز از جمله خلاقیت‌هایی بود که صنعتگران سعی کرده بودند در این دوره از نمایشگاه صنایع دستی عرضه کنند.

اگر این دوره از نمایشگاه تخصصی صنایع دستی (عیدانه)، محصولاتی که ربطی هم به رشته‌های صنایع دستی نداشتند، دیده می شد اما کارشناسان این حوزه مثل نمایشگاه‌های گذشته برخوردی با آنها نداشتند!

بیست و نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی (عیدانه)، ۱۵ اسفندماه با حضور اسحاق جهانگیری- معاون اول رییس جمهور و علی اصغر مونسان- رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری- در دو سالن ۵ و ۱۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران افتتاح شد و بعد از چهار روز فعالیت شب گذشته به کار خود پایان داد.

منبع : ایسنا

1 نظر در “نکات مثبت و منفی بیست و نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی(عیدانه)

  1. حانیه گفت:

    نمایشگاه امسال خیلی بهتر از سالهای قبلی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی برای شما

مطالب مرتبط
معرفی ست گلدان فیروزه کوبی
معرفی 6 ست هدیه گلدان فیروزه کوبی زیبا برای هدیه دادن
زیباترین دیزاین ها برای چیدن سفره هفت سین در دفتر کار
زیباترین دیزاین‌ ها برای چیدن سفره هفت سین در دفتر کار + معرفی پنج ست هفت سین زیبا برای هدیه به کارمندان
آداب و رسوم و سنت های هدیه دادن در سرتاسر جهان
آشنایی با سنت‌های هدیه دادن در سراسر جهان
ایده خرید هدیه عید نوروز برای عروس
16 ایده خرید هدیه عید نوروز برای عروس
هدیه برای همسر عاشق قهوه
برای کسی که عاشق قهوه‌ است، چه کادویی بخریم؟
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من