آشنایی با روش های مراقبت و نگهداری از صنایع دستی

زمان مطالعه: 7 دقیقه
آشنایی با روش ها و نکات مراقبت و نگهداری از صنایع دستی
در این مقاله میخوانید

نگهداری از صنایع دستی به دلیل ارزش مادی و معنوی این محصولات اقدام ویژه ای است که همه دارندگان این محصولات بایستی آن را انجام دهند. میناکاری، فیروزه کوبی، خاتم کاری، مس و پرداز، مس و خاتم، قاب ها و ساعت های خاتم کاری، قلمزنی، گلیم ها، منسوجات قلمکاری ، محصولات ملیله کاری و محصولات چرمی از جمله صنایع دستی می باشند که شرایط نگهداری ویژه ای دارند. به عبارت دیگر صنایع دستی از مواد و متریال مختلفی ساخته می شوند و از آنجائیکه اکثر مواد تشکیل دهنده این محصولات طبیعی و از دل طبیعت می باشد، شرایط نامناسب نگهداری می تواند کیفیت آنها را تحت تاثیر قرار دهد. برای اینکه بتوان از صنایع دستی در طول زمان بهترین بازدهی کاربردی و تزیینی را دریافت کرد، آشنایی با روش های نگهداری آنها شرط اصلی است، به همین دلیل ما در ادامه روش های نگهداری از چند صنایع دستی مهم را بیان می کنیم.

 

لزوم بسته بندی مناسب جهت محافظت از صنایع دستی

اگر قصد نگهداری طولانی مدت صنایع دستی در انبار، کمد و .. را دارید، بهتر است که آن را به طور مناسبی بسته بندی کنید. هنگام بسته بندی تلاش کنید که تمام سطح محصول را به خوبی با کاغذ روزنامه، تکه های یونولیت، پارچه و … بپوشانید تا از واردآمدن خط و خش و صدمه به سطح ظرف جلوگیری شود. البته اگر صنایع دستی موردنظر، خود، دارای بسته بندی مستحکم و با دوام باشد، کار شما خیلی راحت ترا ست. ما در صنایع دستی اریسا، تلاش در ارائه ی صنایع دستی با بسته بندی نفیس و با دوام داریم. برای آشنایی با فعالیت های ما در حوزه بسته بندی، میتوانید صفحه ی بسته بندی صنایع دستی را مشاهده کنید.

 

 

هنگام خرید صنایع دستی، حواستان را جمع کنید!

علاوه بر روش هایی که در ادامه درباره نگهداری از صنایع دستی بیان خواهد شد، لازم است که هنگام خرید صنایع دستی نیز نکاتی را مدنظر قرار دهید. اگر صنایع دستی که میخرید از کیفیت مطلوب برخوردار نباشد، در واقع پولتان را هدر داده اید و نگهداری از آن نیز شاید کاری بیهوده باشد. کیفیت بالای مواد اولیه و کیفیت ساخت محصول، نگهداری از آن در آینده را نیز راحت تر میکند. برای آشنایی با نکات مهم هنگام خرید صنایع دستی، مقاله ی راهنمای خرید صنایع دستی را مطالعه نمایید تا بطور مختصر و مفید با نکاتی که هنگام خرید صنایع دستی باید به آن ها توجه کنید آشنا شوید.

 

نگهداری از صنایع دستی میناکاری

کلیه صنایع میناکاری کالاهایی هستند که گاها علاوه بر مصرف کاربردی جنبه تزیینی نیز دارند. به همین دلیل پس از استفاده این ظروف، تمیز کردن یا شستشوی اصولی مهمترین کار است. برای مثال سیم های ظرفشویی و برس های خشن می توانند نقش و نگار این ابزار را نابود کنند و به همین دلیل توصیه می شود آنها را با پارچه های نرم تمیز کنید. مواد اسیدی مثل سرکه و آبلیمو می توانند داخل و بیرون صنایع دستی میناکاری را نابود کنند. اگر ظروف مینای خود را با آب شستشو می دهید، حتما پس از شستن آنها را خشک نمایید و تا حد امکان از به کار بردن مواد شوینده شیمیایی برای آنها خودداری کنید.

آشنایی با روش های مراقبت و نگهداری از صنایع دستی میناکاری به منظور افزایش عمر و ماندگاری آن ها

نگهداری از صنایع دستی فیروزه کوبی

صنایع دستی فیروزه کوبی با استفاده از چسباندن و کوبش سنگ های فیروزه بر روی بدنه مس و سپس پوشش کردن آنها به وسیله پلی استر تولید می شوند. به همین دلیل برای نگهداری آنها بایستی در مرحله اول این پوشش پلی استر را محافظت کرد. مواد روغنی و شیمیایی و حتی برخی از مواد آرایشی می توانند کیفیت صنایع دستی فیروزه کوبی را تحت تاثیرات منفی قرار دهند. به همین دلیل توصیه می شود برای نگهداری از صنایع دستی فیروزه کوبی، آنها را به دور از این مواد قرار دهید. موردی دیگر که بر کیفیت محصولات فیروزه کوبی تاثیر منفی دارد، تابش نور خورشید است، نور خورشید می تواند به مرور زمان ساختار پوشش پلی استر را خرد کرده و کیفیت این صنایع دستی را کاهش دهد. توصیه بر این است، که از شستشوی صنایع دستی فیروزه کوبی مخصوصا با آب داغ خودداری کنید، اما اگر قصد چنین کاری داشته باشید، توصیه می شود از مواد شوینده شیمیایی قوی استفاده نکنید، و بلافاصله آنها را خشک نمایید. ضربات و تغییر در فرم کلی صنایع دستی فیروزه می تواند ریزش سنگ ها را در پی داشته باشد، به همین دلیل سعی کنید، آنها را از ضربات حفظ کنید. اگر از زیورآلات فیروزه کوبی استفاده می کنید، سعی کنید، محل استفاده آنها را از لوازم آرایشی و معطر مثل ادکن پاک کنید.

نکات مهم جهت حفظ و نگهداری از انواع صنایع دستی فیروزه کوبی

روش های مراقبت  از صنایع دستی خاتم کاری

خاتم کاری از جمله هنرهایی است که عمدتا بر روی چوب قابلیت اجرا دارد. ورقه های خاتم توسط چسب بر روی بدنه صنایع دستی چوبی کار می شوند و به همین دلیل برای نگهداری آنها توجه به چند نکته مهم لازم و ضروری است. حرارت زیاد و نور مستقیم خورشید از جمله عواملی هستند که می توانند باعث از بین رفتن ساختار صنایع دستی خاتم شوند. عامل دیگری که می تواند کیفیت این محصولات را تحت تاثیر منفی قرار دهد، رطوبت است به همین دلیل توصیه می شود از شستن آنها و استفاده از پارچه مرطوب برای یا پاک کردن آنها خودداری کنید. همچنین استفاده از جلادهنده ها می تواند باعث تخریب ساختار صنایع دستی خاتم شود. قاب ها و ساعت های خاتم کاری نیز اگر چه یک وسیله کاربردی و تزیینی هستند اما روش نگهداری آنها نیز به مانند محصولات خاتم است.

 

 

روش های نگهداری از صنایع دستی مس و پرداز

یکی دیگر از روش های سنتی برای تزیین ظروف و صنایع دستی مس، پرداز آنها می باشد. در این حالت نقاشی و میناکاری بر روی آنها انجام می شود و در نهایت یک لایه پلی استر بر روی روی آنها کشیده می شود. مراقبت از صنایع دستی مس و پرداز شامل موارد مختلفی می شود. مهمترین نکته جلوگیری از ورود ضربه و صدمه به این محصولات می باشد. ضربه و تغییر فرم مهمترین عامل تخریب صنایع دستی مس و پرداز می باشد. همچنین  استفاده از مواد شیمیایی و شوینده قوی، حرارت بالا و قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، از جمله عواملی هستند که می توانند کیفیت و زیبایی صنایع دستی مس و پرداز را تحت تاثیر و تخریب قرار دهند.

 

 

روش های مراقبت  از صنایع دستی مس و خاتم

نگهداری از صنایع دستی مس و خاتم ترکیبی از نگهداری صنایع دستی مسی و صنایع دستی خاتم است. برای نگهداری این محصولات بایستی قسمت های خاتم کاری را از رطوبت بالا، تابش نور مستقیم خورشید و دماهای بالا دور نگه داشت. همچنین برای نگهداری قسمت های مسی توصیه می شود برای پاک کردن آنها حتما از پارچه نرم استفاده کنید، برای اینکه به قسمت های خاتم آسیب وارد نشود می توانید یک تکه پیاز را بر روی بدنه مسی بمالید و سپس با دستمال خشک نمایید. اگر صنایع دستی مس و خاتم شما از نوع ظروف است، توصیه می شود درون آنها از خوراکی های خشک مثل آجیل و شیرینی استفاده کنید، تا پاک کردن این ظروف آسانتر باشد.

 

 

نحوه نگهداری از صنایع دستی قلمزنی

صنایع دستی قلمزنی به محصولاتی گفته می شود که نقش یا طرح در آنها از زدن قلم بر روی یک ورقه فلزی تولید می شوند. مراقبت از صنایع دستی قلمزنی کار چندان سختی نیست و بیشتر به نوع فلز آنها بستگی دارد. اما رعایت چند نکته ساده می تواند سلامت و زیبایی این محصولات را در بلند مدت حفظ کند. قرار دادن این ظروف در معرض آب و یا چربی ها می تواند تا حدود زیادی باعث رنگ پریدگی یا جرم گرفتن نقوش آنها شود که تمیز کردن آنها در این صورت کار سختی می شود. همچنین برخی از فلزها مثل نقره یا استیل در برابر ضربات آسیب پذیر هستند، و در صورت آسیب دیدن ظرف تقریبا ارزش قابل توجه این محصولات از دست می رود.

صنایع دستی قلمزنی برنجی معمولا استحکام بسیار بالایی دارند و تغییر رنگ در آنها به ندرت اتفاق می افتد اما محصولات مسی بدون قلع در برابر نور خورشید و رطوبت یا حتی دمای بالا ممکن است تغییر رنگ دهند.

 

نگهداری از صنایع دستی گلیم

گلیم یکی از دستبافته های مهمی است که از هزاران سال قبل توسط بشر تولید شده و یک محصول کاربردی و تزئینی می باشد. مواد اولیه گلیم تار و پود به همراه پشم هستند. به همین دلیل نگهداری از این صنایع دستی کار تقریبا مهمی می باشد. اولین مورد نگهداری این صنایع دستی نگهداشتن آن به دور از نور آفتاب است به خصوص اگر اینکه خامه یا پشم آن از مواد رنگزای شیمیایی رنگرزی شده باشد. همچنین در این صورت شوینده های قوی می توانند ثبات رنگی آن را تحت تاثیر قرار دارند. مورد دیگری که در نگهداری صنایع دستی گلیم دارای اهمیت است، مراقبت از بید زدگی می باشد. اگر قصد استفاده از گلیم را ندارید، می توانید در درون آن یک با چند قرص نفتالین قرار دهید و گلیم را لوله کرده و در انبار قرار دهید. در نهایت توصیه می شود از قرار دادن اشیاء داغ، کشیدن اجسام تیز و نخ کش کردن و تحت رطوبت قرار دادن گلیم جدا خودداری کنید.

 

حفظ و مراقبت صنایع دستی قلمکاری

پارچه های قلمکاری منسوجات با ارزشی هستند که به برای نگهداری آنها باید به چند نکته مهم توجه داشت از آنجایی که مواد اولیه این منسوجات پنبه و  گاها ابریشم است، به همین دلیل بزرگترین دشمن آنها رطوبت می باشد. در نتیجه سعی کنید از قرار دادن آنها در محیط های مرطوب خودداری کنید. همچنین اگر این منسوجات را بدون استفاده نگهداری می کنید، توصیه می شود هر ماه یکبار آنها را برای ساعتی در یک جای خشک و مناسب پهن کنید. اگر قصد شستشوی این محصولات را دارید، تا حد امکان کار را با دست، در آب با دمای حداکثر 30 درجه و با شوینده های ملایم انجام دهید.

 

نگهداری از محصولات ملیله کاری

محصولات ملیله کاری در دماهای بالای لعاب یا لاک داده می شوند و به همین دلیل از مقاومت بسیار بالایی در برابر شستشوی های معمول برخوردار هستند. اما باید توجه داشت که آب سرد و با مایع ظرفشویی بهترین مواد برای شستشوی این صنایع دستی هستند. مورد دیگری که در نگهداری این صنایع دستی باید مد نظر داشت، جلوگیری از ورود فشار و یا اعمال ضربه به آنها می باشد. بهتر است این صنایع دستی به دور از رطوبت و تابش مستقیم نور آفتاب قرار گیرند، تا کیفیت اولیه خود را حفظ کنند.

 

 

نگهداری از صنایع دستی چرمی

چرم یکی از فرآورده های طبیعی مهم است که از آن صنایع دستی مختلفی تولید می شود و به همین دلیل برای نگهداری اصولی این صنایع دستی باید چند نکته مهم را مد نظر داشت. در مرحله اول رطوبت بالا می تواند کیفیت چرم را تحت تاثیر قرار دهد. زیرا رطوبت می تواند باعث شوره زدن و بد فرمی محصول چرمی شود. اگر قصد نگهداری صنایع دستی چرمی را دارید، توصیه می شود، آنها را در پارچه هایی از جنس الیاف طبیعی نگهداری کنید. گرد و خاک عامل دیگری است که باعث تضعیف کیفیت چرم می شود. برای مقابله با این مورد توصیه می شود محصولات چرمی خود را واکس بزنید و مدتی اجاره دهید تا واکس به خورد چرم رود و سپس از آن محصول استفاده کنید. همچنین واکس زدن باعث جلوگیری از خشک شدن و ترک برداشتن چرم می شود. در نهایت توصیه می شود از تحت فشار دادن چرم خودداری کنید، فشار بر چرم باعث کاهش کیفیت و تغییر فرم آن می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی برای شما

مطالب مرتبط
معرفی ست گلدان فیروزه کوبی
معرفی 6 ست هدیه گلدان فیروزه کوبی زیبا برای هدیه دادن
زیباترین دیزاین ها برای چیدن سفره هفت سین در دفتر کار
زیباترین دیزاین‌ ها برای چیدن سفره هفت سین در دفتر کار + معرفی پنج ست هفت سین زیبا برای هدیه به کارمندان
آداب و رسوم و سنت های هدیه دادن در سرتاسر جهان
آشنایی با سنت‌های هدیه دادن در سراسر جهان
ایده خرید هدیه عید نوروز برای عروس
16 ایده خرید هدیه عید نوروز برای عروس
هدیه برای همسر عاشق قهوه
برای کسی که عاشق قهوه‌ است، چه کادویی بخریم؟
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من